Jak vypadá běžný provoz v automobilce? Co všechno obnáší výroba automobilů v reálném provozu? Kolik komponentů je zapotřebí pro výrobu jednoho vozidla? K těmto poznatkům přišli v pátek 12. 5. 2023 autoelektrikáři a zámečníci ze tříd KE1, K2 a také karosáři z K4. Měli jsme totiž jedinečnou možnost nahlédnout do výrobního závodu společnosti Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) v průmyslové zóně v Nošovicích.
Exkurze se zúčastnilo celkem 41 žáků, proto prohlídka závodu proběhla ve dvou skupinách. Rozdělili jsme se hned po příjezdu k automobilce. První polovina zůstala na místě, kde hned po krátkém úvodu prohlídka začala. Druhá polovina se v rámci využití volného času přemístila do návštěvnického centra pivovaru Radegast, který sídlí přímo v Nošovicích. Zde jsme mohli zjistit informace o firmě a její historii. K dispozici byla také podniková prodejna, kde si každý pořídil, co se komu zlíbilo. Až měli všichni nakoupeno, ale jen v taškách :), následovala krátká přestávka na jídlo a odpočinek, po níž se obě skupiny vystřídaly. Celá exkurze v automobilce probíhala v jejích interiérech i exteriérech prostřednictvím firemního vláčku pro návštěvníky. Projeli jsme 2 stěžejní výrobní úseky závodu – lisovnu společně se svařovnou a montovnu. Bylo nám představeno, jak probíhá výroba osobního automobilu od holé karoserie a jednotlivých plechů, až po kompletní hotový výsledek.
Prohlídka byla po celou dobu komentovaná, a tak nás pan průvodce obohatil o nespočet zajímavých informací. Tak schválně – věděli jste, že?
- Hyundai v Nošovicích byl založen roku 2006, výroba zde probíhá od roku 2008 a je to jediný výrobní závod Hyundai na území EU.
- Vyrábí se zde 3 modely – Kona Electric, Tucson a i30.
- Model Kona Electric byl první, sériově vyráběný elektromobil v České republice.
- V areálu továrny se nachází i subdodavatelé konkrétních součástí – Hyundai Transys, co vyrábí autosedačky a Hyundai Mobis, kde se kompletují moduly náprav a přístrojových desek. HMMC zde má i vlastní převodovkárnu.
- Plechy používané na výrobu karosářských dílů mají tloušťku 0,7 mm, jsou povrchově upravené pozinkem a dováží se z Francie a Jižní Koreje.
- Ve svařovně se na výrobní lince nachází více jak 380 svařovacích robotů, jež jsou plně zautomatizovaní.
- V tomto závodu opustí každých 56 vteřin jedno auto linku. Ročně to je obvykle 320 – 340 000 modelů.
Všichni jsme viděli, že výroba auta skutečně není hračka. Za každým konkrétním modelem je vidět odkaz práce desítek pečlivých zaměstnanců spolu s využitím možností moderních technologií a taky důsledná kontrola. Děkujeme panu učiteli Jeřábkovi, Salvetovi a panu průvodci za tuto jedinečnou exkurzi.
Jan Zimčík, student třídy K4